Voorjaars-expositie ‘Lente Salon’ 2 april-22 mei

Suus Kooijman

In het werk van Suus Kooijman zijn ritme, ruimte en materie samengebracht tot een eenheid waarvoor het woord schilderij de lading onvoldoende dekt.
Haar werk is voornamelijk gemaakt van bijenwas. De vage voorstellingen in haar schilderijen hebben door het gebruik van dit materiaal een transparant en immaterieel voorkomen. Het feit dat je kunt zien dat er meerdere lagen zijn maakt dat het beeld zich niet aan de oppervlakte afspeelt, maar ook daarbinnen.

De voorstelling mag voor de beschouwer vragen oproepen, een verhaal vertellen, of er gewoon zijn met iets wat jij toe wilt laten. Een emotie, gedachten of herinnering.

Yvonne van Woggelum

De acrylschilderijen van Yvonne zijn fotorealistisch met een magisch- realistische uitstraling. De personen in haar werk zijn als figuranten in een tot stilstand gebrachte film. Door de kleine variaties in houdingen in haar groepsportretten zoekt zij naar ordening tussen de beeldelementen, een balans tussen verstarring en dynamiek, tussen vervreemding en het alledaagse.
Geheel anders dan haar grote magische schilderijen zijn haar monotypes (eenmalige etsen). Een techniek die tot kwalitatief hoogwaardige prenten kan leiden. Het geeft haar een vrijheid om zonder concept te beginnen en vrij te werken in klein formaat.

Ankie Hoevenagel
 

In haar werk zoekt Ankie Hoevenagel naar contrasten. Niet alleen in materiaal, maar ook tussen licht en donker, tussen zweven en met de aarde verbonden zijn .
Ze maakt hierbij gebruik van zware en lichte materialen; het robuuste van steen naast het kwetsbare van o.a. glas, textiel, brons en bladgoud.

“Het wonderlijke van steen is dat een stugge inerte massa uit de grond getild kan worden en vleugels kan krijgen.
Voorwaarde daarvoor is de verbeeldingskracht van de beeldhouwer.”

Met dit citaat van Carol Shields uit “De stenen dagboeken “ karakteriseert Ankie Hoevenagel haar beelden.